URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#455330
Verze : 0
Žatec, letiště (6 km SV od města Žatec ) Číslo letiště: 490 Volací znak: „MERKUR“ Třída letiště: 1 1. Zeměpisné souřadnice (vztažný bod letiště): 50°22'16.068"N, 13°35'19.376"E www.mapy.cz 2. Nadmořská výška: 276 m 3. Zeměpisný směr dráhy: 277°/097° (28/10) 4. Vzletová a přistávací dráha a) (VPD I. "stará") - rozměry: 1700 x 45m - povrch: beton b) (VPD II. "nová") - rozměry: 2500 x 80 m - povrch: beton 5. Vzletová dráha: ("Startovka" z RP 3): 080°; 1400 x 20 m
Radionavigační prostředky na směru 277°: 7. Přívodné radiostanice: a) VPRS "Dálná" (1952-1993) na hlavním směru přistání Loc: 50°21'55.081"N, 13°39'53.142"E kmitočet: 290 kHz; značka: MR vzdálenost: (4150 m od vstupního prahu VPD) - na obráceném směru přistání (097°): značka: RM b)BPRS "Bližná" (1952-1993) na hlavním směru přistání Loc: 50°22'7.274"N, 13°37'13.843"E kmitočet: 599 kHz; značka: M vzdálenost: (980 m od vstupního prahu VPD) - na obráceném směru přistání (097°): značka: R 8) "KV zaměřovač - DFG-26/4" (1952-1958)Loc: 50°22'27.317"N, 13°32'19.612"E 9) "VKV zaměřovač - ARP-5; ARP-6" (1955-RRRR) Loc: 50°22'24.077"N, 13°33'21.681"E 10) "GONIO - vysílací středisko zaměřovačů" Loc: 50°22'25.129"N, 13°33'17.7"E Další objekty: Hlavní brána: Loc: 50°22'45.653"N, 13°34'33.51"E Hangár č. 1: Loc: 50°22'31.584"N, 13°34'42.715"E Hangár č. 2: Loc: 50°22'31.03"N, 13°35'14.376"E Hangár č. 3: Loc: 50°22´58.549N, 13°35´58.527"E
Zdroj: Bez nich by nevzlétli, Svět křídel 2008
Zákres ploch z r. 1946 - VPD ozn. Plocha I. je vlastní letiště Žatec
Plocha II. tzv. "rozestavěná"
- v období sedmdesátých a osumdesátých let v této lokalitě byl Výcvikový polygon PLRV, známý jako "Skřivánčí pláň"
Zákres dráhového systému a kasárenských objektů r. 1954
Tzv. "německá" VDP je na severní straně VPD
Zákres dráhových systémů
Zákres zodolněných rozptylů a čísla ÚLů
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#339990
Verze : 6
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#594772
Verze : 16
KDYŽ SE ŘEKNE LETIŠTĚ …
Na následujících řádcích bude několik základních pojmů, týkajících se vojenských objektů – letišť a zároveň vysvětlení jejich významu: Letecká stavba (Aviation structure) Leteckou stavbou je stavba letiště, stavba v prostoru letiště a stavba sloužící k zajištění letového provozu mimo prostor letiště. Poznámka: Stavbami sloužícími k zajištění letového provozu mimo prostor letiště se rozumí stavby pro radionavigační, radiolokační, telekomunikační a radiokomunikační služby, leteckou povětrnostní a leteckou informační službu, pro službu pátrání a záchrany a vizuální prostředky pro značení překážek.
Letiště je vymezený prostor na zemi určený pro parkování letadel (případně vrtulníků) na provozních plochách a v úkrytech, pozemní pohyby, vzlety a přistání letounů. Heliport je malá letištní plocha, určená pro vrtulníky
I. Provozní plochy / Operational Surface
a) Vzletové a přistávací dráhy (VPD) / Runway (RWY) b) Vzletové dráhy (VD) (tzv. „startovky“) / Starting runway (SRWY) c) Nouzový (travnatý) přistávací pás / Emergency landing strip d) Pojezdové dráhy (tzv. “pojížděčky“) / Taxiway (TWY) e) Spojovací dráhy (tzv. “spojky“) / Connecting path f) Stanoviště letadel (“stojánky“) / Aircraft stations („stands")
II. Úkryty letounů / Shelters of Aircraft:
a) Hangáry / Hangars b) Zodolněné úkryty letounů (tzv. “ÚLy“) / Hardened aircraft shelters
-
K letišti patří i další objekty a stavby pro technická a podpůrná zařízení a stanoviště - zejména:
1. Letištní stanoviště pro řízení letového provozu – LSŘL (tzv. “věž“) / Air Traffic Control (ATC) 2. Letištní stanice povětrnostní služby - LLPS (tzv. “METEOR“) / Air Station Weather Service (ASWS) 3. Letištní záchranná a hasičská stanice / Air Rescue and Firefighting (ARFF) 4. Sklady leteckého paliva (leteckých pohonných hmot - LPH) / Storehouse Air Fuel 5. Stálé a záložní zdroje el. energie (trafostanice, elektrocentrály) / Power sources( transformer stations, power generators) 6. Systémy a prostředky zabezpečení / Security systems and resources a) Komunikační (dříve spojovací) systémy a prostředky / Communication system and Device b) Radionavigační systémy a prostředky / Radionavigation systems and Device, c) Radiolokační systémy a prostředky / Radiolocal systems and Device d) Světelné zabezpečení letiště – STANAG 3316 / a nebo Světelná zabezpečovací zařízení - SZZ Airfield Lighting or Aeronautical Ground Lighting (AGL) e) Signalizační prostředky / Signaling means 6. Prostředky letištního technického zabezpečení Means of airfield technical security a) Záchýtné systémy letounů / Airplane Arresting Device
I. PROVOZNÍ PLOCHY 1. a) Vzletová a přistávací dráha (zkratka VPD) je plocha (pás), sloužící ke vzletům a přistáním letadel na letištích. Povrch dráhy může být: a) nezpevněný: tráva (zkratka T VPD) / grassy b) zpevněný: beton (zkratka B VPD) / concrete ; asfalt (zkratka A VPD) / asphalt; asfaltobeton (zkratka AB VPD) / asphalt-concrete; případně s vyztužením; ocelové rošty (zkratka Ž VPD) / steel grates nebo dřevěné rošty (zkratka D VPD) / wooden grates - Vstupní práh VPD / input threshold RWY: Je počátek VPD na příletovém směru. (také “příletový práh“) - Koncový práh VPD / end threshold RWY: Je konec VPD na směru “doběhu“ při přistání nebo „odpoutání“ při vzletu - Zeměpisný směr VPD / geographical direction runway - Magnetický směrVPD / magnetic direction runway
1. b) Vzletová dráha (tzv. “startovka“) / starting runway Umožňují jen vzlet letounů - nebylo na nich možné přistávat. Byly vybudovány při “zodolnění“ letišť Bechyně, Dobřany, Hrade Králové a Žatec pro možnost vzletu letadel přímo z rozptylového prostoru.
1. c) Nouzový (travnatý) přistávací pás / emergency (grass) landing strip Nouzový přistávací (travnatý) pás souběžný s betonovou vzletovou a přistávací dráhou umožňuje přistání letounů v případech, kdy není možné využít hlavni VPD, zejména v případech nuceného přistání bez vysunutého podvozku nebo jinak poškozeného letadla.
1. d) Pojezdová dráha (zkratka PD) / taxiway(TWY) Tzv. “pojížděčka“) patří stejně jako vzletová a přistávací dráha mezi provozní plochy letiště. Je to vymezená plocha na letišti, sloužící k pojíždění letadel mezi plochou stanovišť letounů a vzletovou a přistávací drahou. Na letištích jich může být i několik. Jedna z nich je hlavní (zkratka PDh) a většinou je její délka shodná a rovnoběžná s VPD.
1. e) Spojovací dráhy / connecting path Tzv. “spojky“ patří také mezi provozní plochy letiště. Jsou to krátké dráhy, spojující vzletovou a přistávací dráhu s pojezdovou dráhou. Jejich počet je různý, nejčastěji bývají na obou koncích a na dalších částech (obvykle v krajních čtvrtinách pro umožnění “výjezdu“ letounů z VPD po přistání. (k rozlišení jsou ozn. číslicí 1, 2, … nebo písmeny A, B, .. ) počínaje od vstupního prahu ve směru hlavního směru VPD
1. f) Stanoviště pro parkování / odbavovací plochy / airfield parking Pro parkování (stání) letounů slouží plochy v blízkosti hangárů, ale především Na letištích bývají v některých částech pojížděcí dráhy “rozšířeny“ na plochy pro stání letounů - tzv. stojánky“. Jednotlivé parkovací plochy=stojánky jsou označovány číslem, nebo názvem podle funkce, kterou v provoze plní: - provozní stojánka / operating stand (slouží k „stání“ letounů pro jejich přípravu a provedení prohlídek před a během letové akce) - plnící stojánka / filling stand (kde jsou rozmístěny kiosky pro plnění LPH), - forsážní stojánka / forging stand ( kde se provádí motorové zkoušky), - hotovostní stojánka /cash stand ( nebo mají názvy podle „zeměpisné“ polohy na letišti - např. východní, prostřední, západní atd..
II. ÚKRYTY LETOUNŮ 2. a) Hangáry Hangár je stavba, která slouží jako přístřeší nebo úkryt, na letišti většinou pro odstavení letadel. V letištních hangárech také probíhá běžná provozní údržba a kontrola stavu letounů. Proto jsou někdy označovány jako provozní hangár nebo dílenský hangár. V období po r. 1945 se na letištích zachovalo několik hangárů starších konstrukcí. Většinou se jednalo o železobetonové konstrukce, menší ocelové hangáry, hangáry typu Junkers, Pícha, Wágner apod. Doplňovalo je několik kusů „hranatých“ hangárů s ocelou konstrukcí s vyzdívkou obvodových stěn mimo čelní strany, kterou tvořila v celé šířce shrnovací vrata. Jednalo se o objekty, budované před koncem tzv. I. republiky (např. Německý (Havlíčků) Brod, Hlohovec, Přerov, apod. Hlavním a nejrozšířenějším typem na modernizovaných nebo nově vybudovaných letištích se však staly ocelové hangáry VÍTKOVICE. Existovaly ve dvou velikostech: a) “Malý“, se základnou 65 x 35 m; b) “Velký“ se základnou 85 x 30 m. U obou typů výška hangáru v přední části je 9, 3 m, na zadní straně pak 7,7 m. Hangár byl uprostřed rozdělen příčkou. Průčelí bylo uzavřeno“shrnovacími“ vraty výšky 5,8 m, nad vraty zůstala prosklená stěna v celé šířce. Uvnitř byla příhradová konstrukce, nesoucí střechu. Postupně byly hangáry opatřeny sníženým podhledem a novým osvětlením. Běžným “doplňkem“ byly zděné přístavky zejména v zadní části, kde byla umístěna sociální zařízení, kanceláře, ale také skladovací prostory a dílny pro specialisty inženýrské letecké služby. Menší přístavky byly někdy i u “štítových“ stěn.
2. b) Zodolněné úkryty letounů (tzv. “ÚLy“) V průběhu sedmdesátých let minulého stoletá byla většina stálých vojenských letišť s betonovou VPD na území Čech a Moravy minulého století modernizována a po zkušenostech z válečných konfliktů postupně zodolněna. Jednalo se jednak o stavby “oddolných“ velitelských stanovišť pluků a letek, úkrytů živé síly 6 (ÚŽS 6) a zodolněných úkrytů techniky (ÚLT). Hlavně se však jednalo o výstavbu zodolněných rozptylových prostorů se železobetonovýmy úkryty letounů (ÚLů). S plněním úkolů spojených s tímto projektem se počítalo již ve výcvikovém roce 1 969 / 1970, kdy se začalo s přípravou. Prvním letištěm byl Žatec, kde hIavní dokončovací práce na příjezdových pojížděcích drahách probíhaly v době výluky a na spojeneckém cvičení ŠTÍT 72 v září roku 1972 byly už součástí “scénáře“ cvičení. V první etapě byly na letištích budovány “ULy“ s šířkou 13 m typu 2A/13. (následující letiště v abecedním pořadí): Bechyně, Čáslav České Budějovice, Dobřany, Hradec Králové, Náměšť nad Oslavou a Žatec bylo vybudováno po 36 ks, Pardubice s 34 a Přerov s 22 “ÚLy“.
HIavní část objektu je tvořena prefabrikovanými železobetonovými žebry. Každé tvoří téměř přesnou čtvrtinu kruhu o vnitřním světlém poloměru 6450mm. Žebra byla montována proti sobě a k nim se přikládala další o celkovém počtu 56 kusů. Tak vznikla polovina dutého válce o délce 28 m. Každé žebro, uložené v zemi do prefabrikátových betonových patek, by|o vzájemně s druhým spojeno na čtyřech místech závitovou tyčí opatřenou na koncích matkou a veIkoplošnou podložkou. Spáry by|y utěsněny dilatačním plastickým tmelem. Ve druhé etapě již nebyly budovány prefabrikované objekty šířky 13 m, ale byly budovány “ÚLy“ šířky 16 m typu 3/16. Jednalo se nejen o objekty větší šířky, ale byly budovány jinou technologií - byly “lité“ (na železobetonové základové desce bylo zhotoveno z vlnitého plechu “ztracené bednění“ s armováním a betonovalo se na místě. *
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#666013
Verze : 0
Diskuse
Prečo vlastne doslo k uplnemu zniceniu Zateckeho letiska?
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#423497
Verze : 0
Odpověďět "Proč bylo zrušeno letiště Žatec" by si vyžádalo dlouhý "popis". Ale fakticky na počátku bylo POLITICKÉ rozhodnutí, kterému "sekundovali" i někteří "vojáci".
Přesto asi největší chybou bylo, že po "demiliterizaci a dekontimaci" nezůstala zachována VPD a některá zařízení. Na druhou stranu to byl fantastický JOB, na kterém si "pomohlo" spoustu firem a jedinců za peníze poplatníků.
Tvrzení, že tak vznikla (mimo těch dvou velkých "baráků") "nejdražší louka" (rozloha cca 300 ha) ve střední Evropě není přehnané ...
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#423500
Verze : 0
Na mysli som mal prave to znicenie drahy a UL, ktore su na inych byvalych vojenskych letiskach teraz dost vyuzivane.
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#423507
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#637797
Verze : 1
Stando, OPRAVENÉ.
Problém - Vaša šablóna 5. roty obsahovala chyby, dal som to opraviť a zobrazovanie už prebiehalo korektne. Skúsil som najprv editáciu v riadku, no nedalo sa. Po atomatickom opravení šablóny už všetko fungovalo ako má.
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#637815
Verze : 1
Palko zdravím a děkuji.
URL : https://www.valka.cz/Zatec-Letiste-t84404#637817
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.